PATRIZIA køber turnkey projekt i vækstbyen Aarhus

Attraktiv og langsigtet investering i Danmarks næststørste by.

del denne artikel:

• To ejendomme bestående af boliger, boutique hostel, butikslokaler og parkering
  • Placering i bymidten - et område med begrænset udbud af nye boliger
  • Forventet befolkningstilvækst i Aarhus på 9 procent over de næste ti år

Augsburg/Aarhus, 25. juni 2018. PATRIZIA Immobilien AG annoncerer, at virksomheden har opkøbt ”Biblioteksparken”-projektet i Aarhus på vegne af en af sine paneuropæiske boligfonde ’PATRIZIA Europa Wohnen I’. Købsprisen offentliggøres ikke. Projektet bliver afleveret indflytningsklart i midten af 2020.

Peter Helfrich, der er PATRIZIAs Regional Head North West Europe, siger:
“Investeringen er en mulighed for at erhverve nye ejendomme af høj kvalitet, som gør det muligt for vores kunder at drage fordel af Aarhus’ stærke boligudlejningsmarked, der er karakteriseret af højere efterspørgsel end udbud. Herudover er efterspørgslen på værelser i byens hotelmarked steget over de seneste år, hvilket giver en interessant mulighed for opførelse af et boutique hostel i byen. Alt i alt er det her en investering, som vil give langsigtede og stabile afkast.”

Transaktionen er den seneste i en række af core- og core plus investeringer i Europa på vegne af Europa Wohnen I fonden, som har et investeringsmål på 3,7 milliarder kroner og har en nuværende volumen på over 2,2 milliarder kroner. Fondens seneste opkøb inkluderer en part i Marmorbyen i Nordhavn, et boligudviklingsprojekt på Teglholmen, et boligområde i Haag i Holland, investeringen Honey Park i Dublin-området i Irland samt en boligejendom i Madrid i Spanien.

Når Biblioteksparken står færdig, vil den bestå af 85 boliger, et boutique hostel med 508 sengepladser og 2-4 butikslokaler – i alt et udlejningsareal på 11.800 m2 fordelt på to ejendomme – samt 72 parkeringspladser, hvoraf 60 er placeret i kælder. Ejendommen er centralt placeret ved Mølleparken, tæt på utallige shopping- og fritidsaktiviteter og på åen, som løber igennem Aarhus og danner rammen om byens centrum for cafeer og restauranter.

Biblioteksparken-projektet er udviklet af NorCap Development A/S på baggrund af et kommunalt udbud af det tidligere Hovedbibliotek. Projektet gennemføres i et tæt samarbejde mellem NorCap Development A/S, RHB Development ApS, Baunsøe Ejendomme A/S og Catella Investment Management A/S.

”At vi i Biblioteksparken-konsortiet har kunnet gøre en af de rigtig store, internationale ejendomsinvestorer interesserede i at investere i Aarhus er et bevis på projektets kvaliteter og på byens attraktionskraft. Det åbner nye muligheder for byens fortsatte udvikling”, siger direktør Jens Winther, Biblioteksparken A/S.

Op mod 800.000 personer bor i Aarhus-området, men det er Aarhus by, der med sine 270.000 indbyggere udgør regionens økonomiske, kulturelle og politiske centrum. Byen tiltrækker størsteparten af regionens befolkningsvækst, som forventes at vokse med 9 procent over de næste ti år.

PATRIZIA Immobilien AG har som aktivt investeringsselskab været på ejendomsmarkedet i Europa i mere end 30 år. PATRIZIAs aktiviteter inkluderer opkøb, administration, repositionering og salg af bolig- og erhvervsejendomme via egne licenserede investeringsplatforme. Som global leverandør af ejendomsinvesteringer i Europa arbejder PATRIZIA som anerkendt forretningspartner for store institutionelle investorer og detailinvestorer i alle større europæiske lande. PATRIZIA forvalter ejendomsaktiver for næsten 298 milliarder kroner, primært som porteføljemanager for forsikringsselskaber, pensionsfonde, uafhængige fonde, opsparinger, andelskasser og som medinvestor. Se www.patrizia.ag for yderligere information.

Kontakt:
Group Head of Corporate Communications