PATRIZIA køber portefølje til paneuropæisk logistik-ejendomsfond

PATRIZIA Immobilien AG fortsætter med at udvide sine aktiviteter inden for logistikejendomme.

• Ejendommene har lange lejeaftaler med Hermes Germany GmbH
  • Beliggende tæt på Hamborg, Rostock, Leipzig og Bremen
  • Købt direkte af bygherren
  • Købspris cirka 22,5 mio. euro

Amsterdam, 13. september 2016. Efter at have introduceret en europæisk fond for logistikejendomme har logistikteamet, som er baseret i Amsterdam, nu erhvervet yderligere ejendomme. Den nye portefølje består af fire logistikcentre beliggende syd for Hamborg, Jarmen sydøst for Rostock, Gera syd for Leipzig og Schortens nord for Bremen. Ejendommene har lange lejeaftaler med Hermes Germany GmbH. "Erhvervelsen af disse fire pakkedistributionscentre af høj kvalitet har givet os mulighed for en yderligere udvidelse af vores engagement i det hurtigt voksende e-handelsorienterede logistikmarked," siger Arthur Tielens, administrerende direktør for logistikgruppen i PATRIZIA. Ejendommene blev erhvervet direkte fra projektudvikleren May & Co., som var ejer af ejendommene de første fire år. Købspris er cirka 22,5 mio. euro.

De erhvervede ejendomme har et samlet halareal på cirka 18.000 kvadratmeter og 35.000 lejede udendørsområder. Porteføljen er lejet for mere end 11 år med tre forlængelsesoptioner på hver to år. De fire pakkedistributionscentre er en del af en gruppe på 18 strategisk placerede e-handelsfaciliteter i Tyskland, som Hermes nøje havde udvalgt for at kunne servicere sine kunder i bestemte geografiske områder. Hermes er den største logistikudbyder i Tyskland for forsendelser til private kunder. Virksomheden er uafhængig af postvæsenet og er et datterselskab af Otto Group. Virksomheden driver over 14.000 pakkebutikker i Tyskland og foretager leverancer til mere end 1,5 millioner kunder om dagen.

Gennem de seneste måneder har PATRIZIA erhvervet logistikejendomme i Frankrig, Belgien, Holland og Tyskland på vegne af den nyligt introducerede ejendomsfond. "Logistikmarkedet i Europa har et fortsat kolossalt vækstpotentiale for de kommende år, fordi forhandlerne er i gang med at omkonfigurere deres netværk for at kunne imødekomme den stigende efterspørgsel i e-handelssektoren," forklarer Tielens. "Med den nyerhvervede ejendom kan vores investorer nu deltage i denne vækst," tilføjer han. I de kommende måneder planlægger virksomheden at foretage yderligere investeringer i allerede identificerede ejendomme på vegne af den nye fond, som mange institutionelle investorer allerede har investeret i. Fonden har et mål om at nå i alt 500 mio. euro i kapitaltilsagn.

PATRIZIA Immobilien AG has been active as an investment manager on the real estate market in 15 European countries for more than 30 years. PATRIZIA’s range includes the acquisition, management, value increase and sale of residential and commercial real estate over own licensed investment platforms. As one of the leading real estate investment companies in Europe, PATRIZIA operates as a respected business partner of large institutional clients and retail clients in all major European countries. Currently, the Company manages real estate assets worth around EUR 17 billion, primarily as a co-investor and portfolio manager for insurance companies, pension fund institutions, sovereign funds, savings and cooperative banks. For further information, please visit: www.patrizia.ag

del denne artikel