PATRIZIA investerer i Københavns ’Marmorby’

del denne artikel:

• 259 lejligheder i høj kvalitet
  • Central placering på halvøen Marmormolen i Nordhavn
  • De tre opkøb er gennemført på vegne af tre institutionelle tyske investorer

Augsburg/København, D. 2. januar 2018. PATRIZIA har investeret i 259 lejligheder i boligområdet ’Marmorbyen’ i København. Sælger er pensionsselskabet PenSam og Udviklingsselskabet By & Havn. De tre akkvisitioner, som omfatter tolv separate ejendomme, er gennemført på vegne af tre PATRIZIA fonde.

PATRIZIAs administrerende direktør i Norden, Rikke Lykke siger om investeringen, at Norden og i særdeleshed de største danske byer fortsætter med at være et meget attraktivt marked for institutionelle investorer. ”Den fortsatte ubalance i udbud og efterspørgsel i disse byers boligejendomsmarkeder fortsætter med at understøtte den fremtidige udvikling. Som Danmarks hovedstad såvel som et blomstrende økonomisk og kulturelt centrum drager København stor fordel af den voksende befolkning og urbanisering, hvilket gør opkøbet af boligprojektet Marmorbyen til en meget attraktiv investering for PATRIZIAs kunder,” tilføjer Rikke Lykke.

Det er By & Havn, der står bag udviklingen i bydelen, og adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen var tilbage i 2013 med til at tage det første spadestik på Marmorbyen, som var det allerførste nye byggeri, der blev sat i gang i Nordhavn.

”Nordhavn gennemgår i disse år en utrolig forvandling fra isoleret område til pulserende bykvarterer med kvalitetsboliger og arbejdspladser – ikke mindst hér i Marmorbyen. I hele processen har vi haft et fortrinligt samarbejde med PenSam og NCC, og byggeriet er resultatet af de forskellige kompetencer og knowhow, der er i de tre virksomheder. Salget til PATRIZIA er en fornuftig forretning og afslutter den fælles proces på fineste vis,” siger Jens Kramer Mikkelsen, adm. direktør i By & Havn.

Opførelsen - og nu salget - af Marmorbyen er en del af PenSams strategi for ejendomsinvesteringer, hvor pensionsselskabet er trådt til tidligere i processen, end man traditionelt har i pensionsbranchen.

”Ved at træde ind allerede i opstartsfasen af byggeriet, skaber vi grundlag for et bedre afkast til vores pensionskunder, end vi ellers ville have gjort. Processen med By & Havn og NCC som entreprenør har været meget positiv, og Marmorbyen er endnu et af de vellykkede partnerskaber, vi har haft på ejendomsområdet, som bidrager til udviklingen af København,” siger Claus Jørgensen, investeringsdirektør i PenSam.

Opkøbet er delt i to faser: Den første fase, som omfatter 2 akkvisitioner af 128 to-, tre- og fireværelses lejligheder samt fire kommercielle enheder på tværs af seks ejendomme. Den tredje akkvisition omfatter 131 lejligheder på tværs af seks ejendomme. Alle lejlighederne er moderne og af høj kvalitet, og de har alle enten en altan eller terrasse. ”En investering som denne på vegne af tre forskellige investorer demonstrerer, PATRIZIAs evne til at lytte til vores investorers ønsker og derudfra udvælge og skræddersy investeringsløsninger, som passer dertil,” siger Rikke Lykke.

Ejendommene er placeret i midten af den lille halvø Marmormolen og grænser op til FN Byen. Halvøen ligger i den attraktive bydel Nordhavn tæt på centrum og Nordhavn Station. Områdets transportinfrastruktur bliver yderligere forbedret med den planlagte åbning af en ny metrostation i 2020. Marmorbyens placering ved havnefronten giver beboerne let adgang til havnen og byens kanalmiljø.

Akkvisitionen af Marmorbyen er det seneste i en serie af boligejendomsopkøb, som PATRIZIA har gennemført i Danmark i 2017. I marts investerede virksomheden i et 142-lejligheder stort udviklingsprojekt i Københavns Sydhavn. I april blev en portefølje med seks ejendomme opkøbt – fem i København inkl. en udviklingsejendom samt en ejendom i Aarhus. I juli investerede PATRIZIA så i endnu et udviklingsprojekt bestående af 16 ejendomme efterfulgt af et 177-lejligheder stort udviklingsprojekt i oktober - begge beliggende på Teglholmen i Københavns Sydhavn.

del denne artikel: